Kan vi hjelpe deg?
Dyret mitt er borte - hva gjør jeg?
Det er forferdelig å innse at kjæledyret har blitt borte! Her gir vi deg tipsene til hva du kan gjøre for å
bidra til å få dyret hjem igjen!
Les mer
Lukk
Start gjerne med å se gjennom funnet-annonsene her på Dyrebar. Om du finner en annonse om kjæledyret ditt, og da er saken løst!
Jeg savner en katt
Katter som regel fritt overalt, derfor er det vanskelig for folk å vite at akkurat din katt er kommet bort hjemmefra og savnet hjemme. Derfor er det viktig at du varsler om dette.
Hvis du savner katten din burde du legge ut en annonse her på Dyrebar. Få med så mange detaljer som mulig, samt bilde av katten din, helst et bilde som viser kattens farge og spesielle kjennetegn. Få eventuelt med chip og/eller øremerke. Heng deretter plakater opp i nabolaget, nærbutikker osv. Du finner link til ferdig plakat inne på annonsen din.
Du kan med fordel også ringe inn annonse til lokalavisen. Mange steder er dette gratis Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjoner der du bor. Vær obs på at disse er frivillige organisasjoner og har derfor ofte varierende åpningstider.
Dersom katten din ikke er merket, kan det være en idé å kontakte lokale veterinærklinikker. Hvis de får inn en umerket, hardt skadet katt er det vanskelig for dem å finne eieren. Du kan for eksempel sende dem en lenke til savnet-annonsen din på e-post.
Vi håper at disse tipsene kan hjelpe deg til å finne katten din!
Jeg savner en hund
Folk som finner hunder gjør som regel sitt beste for å forsøke å oppspore eieren. De vil som regel kontakte deg om hunden har telefonnummer i halsbåndet sitt, eventuelt kontaktes ofte politiet eller redningstjeneste. Om du ikke vet hvem som har ansvaret for bortkomne hunder i ditt distrikt, ring først til politiet på telefonnummer 02800 (landsdekkende nummer). De vil trolig henvise deg til videre til Viking redningstjeneste eller til Falck, alt etter hvor du bor.
Hvis ingen av disse har fått inn hunden din, kan du legge ut annonse her på Dyrebar. Heng deretter plakater opp i nabolaget (du finner link inne på annonsen du laget), og ring inn annonse til lokalavisen.
Vi ønsker deg lykke til med å finne hunden din!
Jeg savner en annen type dyr
Legg ut en annonse her på Dyrebar.no så fort som mulig, og heng opp plakater i nabolaget. Organiser gjerne en liten leteaksjon, og gjør så mange mennesker som mulig oppmerksom på det bortkomne dyret, slik at mange har øynene og ørene åpne.
Vi ønsker deg lykke til, og håper at dyret ditt snart kommer til rette!
Jeg har funnet et dyr - hva gjør jeg?
Ulike kjæledyr trenger forskjellig type omsorg - derfor er det også forskjellige måter å ta vare på dyret,
avhengig av hva slags dyr du har funnet. Vi gir deg tipsene her!
Les mer
Lukk
Start gjerne med å se gjennom savnet-annonsene her på Dyrebar.no. Om du finner en annonse om dyret du har funnet er saken løst.
Jeg har funnet en katt
Det kan være vanskelig å vite om en katt er kommet bort hjemmefra, eller om den bare er ute og rusler. Hvis katten ser frisk ut bør du ikke mate den, da dette kun vil få den den til å tro at den har fått et nytt hjem. Ser du en ukjent katt i nabolaget ditt, kan du prøve å kalle den til deg og se om den har halsbånd med eiers telefonnummer, eller er øremerket med en tatovering.
Hvis katten er øremerket
Hvis katten er øremerket, kan det være forskjellige måter å finne eier på. Om katten bare har ett eller to tegn på øret (f eks M, ID eller 10), betyr dette at katten er chip-merket. (NB: Ikke alle dyrleger merker øret etter injisering av chip-merke.)
Hvis merket består av flere tegn og begynner på en bokstav, kan du finne eieren på nettsiden katteid.no. Hvis merket bare består av tall, kan du finne eieren ved å taste inn tallene på nettsiden til DyreID.
Et øremerke kan ofte være vanskelig å tyde. Lys gjerne baksiden av øret med lommelykt for å se skriften tydeligere.
Hvis katten er chip-merket
Alle Vikings servicestasjoner (telefon 06000) har utstyr for skanning av ID-merkede hunder og katter, mens enkelte Falck-stasjoner har det samme. Avlesere finnes også på tollstasjoner, politi- og lensmannskontorer og hos veterinærer.
DyreID registrerer kattens chip-nummer og eieropplysninger i sin database.
Når katten ikke er merket
Legg ut annonse her på Dyrebar, og heng opp plakater i nabolaget og i nærbutikker. Prøv å beskrive katten detaljert, også hvor den er funnet, og få om mulig med et bilde i annonsen. Angi stedet der katten ble funnet nøyaktig i kartet, det gjør det enklere å spore den opp.
Ser katten ut til å være syk, eller virker å bli tynnere eller ustelt i pelsen, kan du ta kontakt med Dyrebeskyttelsen eller liknende organisasjoner der du bor.
Jeg har funnet en hund
Hvis du har funnet en bortkommen hund, må du forsiktig prøve å lokke den til deg slik at du kan sjekke om den er merket. Det kan hende den har et telefonnummer i halsbåndet. Hvis ikke du finner eiers nummer, kan du ringe politiet på telefon 02800 (landsdekkende nummer). Politiet vil kunne opplyse om det er Viking eller Falck som har chip-avleser i ditt nærområde, og vil gi deg informasjon om hvem du skal kontakte videre.
Alle Vikings servicestasjoner (telefon 06000) har utstyr for skanning av ID-merkede hunder og katter, mens enkelte Falck-stasjoner har det samme. Avlesere finnes også på tollstasjoner, politi- og lensmannskontorer og hos veterinærer. Videre har en rekke redningssentraler, viltnemder og hundeklubber egne avlesere.
Dyreidentitet AS registrerer hundens chip-nummer og eieropplysninger i sin database. Databasen kan dessuten nås hele døgnet via Viking.
Dersom hunden ikke er chip-merket, vil redningstjenesten beholde hunden i en viss tid, før den leveres videre til en forening for omplassering av dyr.
Jeg har funnet en annen type dyr
De fleste kjæledyr er ganske hjelpeløse på egenhånd i naturen. Prøv derfor å fange kjæledyr som er kommet bort fra eieren sin. Legg annonse ut her på Dyrebar, og kontakt Dyrebeskyttelsen.
Vi i Dyrebar sender deg en stor takk for at du forsøker å hjelpe et bortkommet dyr!
Hvordan endrer jeg annonsen min?
Klikk på Endre annonse i menyen. Du blir da bedt om å logge inn. Benytt samme innloggingsmetode som da du opprettet annonsen.
Dersom du tidligere har logget inn med Facebook, kan du bare trykke på knappen og bli automatisk innlogget.
Hvis du registrerte deg med e-postadresse da du opprettet annonsen, fikk du tilsendt en e-post med et passord. Fyll inn e-postadressen din sammen med det tilsendte passordet. Sjekk søppelpost-filteret dersom du ikke har mottatt e-posten.
Etter å ha logget inn får du en oversikt over annonser knyttet til e-postadressen din, og knapper for å se, skrive ut eller redigere annonsen. Klikk "Rediger annonse" og gå til ønsket trinn i registreringsskjemaet for å endre opplysninger.
Jeg har funnet kjæledyret mitt - hva gjør jeg nå?
Vi håper du vil logge deg inn, endre status på annonsen til "oppklart" og skrive en liten oppsummering av hva som har skjedd. Forhåpentligvis fikk historien en lykkelig slutt, og da vil vi gjerne lese og dele den! For å logge deg inn trenger du passordet vi sendte til deg da du opprettet annonsen (se forklaringen ovenfor).
Jeg har glemt eller mistet passordet mitt
Dersom du logget inn med Facebook da du opprettet annonsen, trenger du ikke noe eget passord. Klikk knappen for å logge inn med Facebook, så logges du automatisk inn.
Registrerte du deg med e-postadresse, kan du benytte lenken Glemt passord under innloggingsskjemaet for å opprette et nytt passord.
Dersom du har problemer med å få opprettet nytt passord kan du sende en e-post til support@dyrebar.no, så hjelper vi deg.
Hvordan lages tittelen på annonsen min?
Tittelen skal gjøre det enkelt for andre å skumme gjennom annonselisten på jakt etter sitt dyr. Tittelen er hentet fra fakta du har registrert om farge, kjønn, rase og sted. I noen tilfeller gir dette pussige utslag på titlene, og det har vi dessverre ikke anledning til å justere for hver enkelt annonse.
Du kan derimot gå inn og redigere annonsen din selv, og følge med på forhåndsvisningen for å se hvordan tittelen endres når du justerer opplysninger om farge osv.
Hvorfor fjernes annonsen etter 3 måneder?
Forståelig nok glemmer mange å endre annonsestatus til "løst" når dyret deres kommer til rette. Vi ønsker ikke å ha disse annonsene liggende i systemet, da dyrene jo ikke lenger er savnet. Derfor blir annonsene automatisk markert som inaktive etter en stund.
Før annonsen deaktiveres vil du få et varsel på e-post, med mulighet til å klikke på en lenke for å forlenge visningsperioden, dersom dyret fortsatt er på avveie.
Hva er chip-ID, og trenger jeg å ha det for å legge inn en annonse?
Mange hunder, en god del katter og andre kjæledyr er merket med en liten data-chip som er plassert under huden på dyret. Ved hjelp av en chip-leser kan man raskt finne frem til eierne av disse dyrene. Chip-lesere finnes hos politiet, Viking, Dyrebeskyttelsen og hos enkelte veterinærer.
Dersom du skriver inn dyrets chip-ID når du registrerer et savnet dyr, vil vi være i stand til å fylle ut deler av skjemaet for deg (basert på informasjonen knyttet til chip'en).
Du kan lese mer om chip-id på Dyr.no - sidene til Dyrebeskyttelsen Norge.
Trenger du å snakke med oss?
Opplever du tekniske problemer på siden vår eller har du kanskje problemer med å opprette en annonse? Uansett hva du lurer på eller har problemer med, kan du alltid ta kontakt med oss på support@dyrebar.no så hjelper vi deg så fort vi kan! Dersom henvendelsen gjelder en konkret annonse er det supert om du kan oppgi annonsenummeret!
Med vennlig hilsen,
oss i Dyrebar.no